.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برداشت زودهنگام مرکبات از باغات شمال ؛
کام مصرف کننده دیگرشیرین نیست !
شمال نیوز: در پروسه سبززدایی مرکبات از دمای بالا و گاز اتیلن بیشتری استفاده می شود که این مساله موجب ماندگاری کمتر و تغییر طعم میوه شده و در نتیجه مصرف کننده از خرید خودداری می نماید .

شمال نیوز: فصل باغ های پاییز است. فصلی که درختان از خواب بیدار می شوند و روی سرشاخه ها ، برکت می نشیند .
فصل بادهایی که میان میوه های سرخ و نارنجی شمال می پیچد و دنیا را از عطر سرما و طعم آبدارشان پر می سازد . فصل چیدن محصول از لابه لای برگ های سبز باغ هاست . روزهای رفتن به دل قصه هایی که یک تکه ابر و هزاران درخت لیمو و نارنگی و پرتقال دارد .
دوباره هوای معطر روستا و لبخند آفتابی که صورت زمین را گرم تر می کند ، پیداست . لبخند پاییزی که دست در دست باغ های پیر پرمیوه از راه می رسد و جان را روبراه تر می سازد .
فصل درخشان شمال است . زنبیل ها از لیموشیرین و نارنگی پر می شوند و نردبان های چوبی روی تن درختان بالا می روند . فصل باغداران زحمتکشی ست که دست هایشان همیشه زمخت وخسته و پینه بسته است .
آبان ماه مهربان آمده است ... روزهای پرسوزی که زمین ، صدای پای باغها را می شنود ، صدای شعف انبوه دستانی را که هر لحظه ، زیبایی می چینند .
میوه ها از راه می رسند ، شمال زیباتر می شود ، آفتاب ، لابه لای لحظه های باغ می تابد و درختان، شادمانه میوه های رنگی شان را تعارف نگاه رهگذران می کنند .
فصل دلپذیر و ثروتمند رنگ هاست . پاییز است و انگار شمال در رویای زیبای باغ ها ، کاملا غوطه ور شده است ، در سرزمین نقاشی که هرسال پاییزش را ، وصف ناشدنی تر می کشد .
انگار از هرخانه ایی ، بوی کاسه های لیمو و پرتقال می آید ، بوی دست هایی که نارنگی ، پوست کرده اند .
انگار مداد رنگی های لیمویی و نارنجی ، در روستا به راه افتاده ند و درختان را زیباتر و دنیا را آرام تر نقاشی کرده اند .
انگار باغ های خیس پاییز دوباره از دوردست های نزدیک آمده اند .

باغداران از برداشت زودهنگام خودداری کنند

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی مازندران به خبرنگارما می گوید : استان مازندران با تولید 2 میلیون و 200 هزار تن مرکبات توسط 180 هزار بهره بردار در 110 هزار هکتار از باغات ، مقام نخست کشور را داراست .
محمد تقی شکوهی با بیان اینکه از این میزان محصول تولید شده ، یک میلیون یکصدهزار تن پرتقال تامسون و 500 هزارتن نارنگی می باشد ، می افزاید : درآمد حاصل از یک هکتار باغ اقتصادی می تواند معیشت حداقل دو خانواده را تامین کند .
وی با اشاره به اینکه زمانی برداشت مرکبات شروع می شود که قند (بریکس) میوه به 5/5 تا 6 برسد ، یاداور می شود : در برخی مواقع بدلایل مختلف همچون شرایط آب و هوایی ، اختلاف درجه روز و شب و دیگر عوامل محیطی ، رنگ میوه زودتر و یا دیرتر زرد می شود که در این راستا می توانیم با استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته و بکارگیری لوازم و مواد استاندارد ، میوه را سبززدایی نماییم.
مدیر باغبانی جهادکشاورزی مازندران ادامه می دهد : متاسفانه برخی از افراد زودتر از زمان رسیدن میوه و تکمیل شدن قند آن ، اقدام به برداشت و سبززدایی می نمایند که این امر بر ذائقه مصرف کننده اثر سوء گذاشته و باعث افت قیمت محصول می گردد .
شکوهی به باغدارن توصیه می نماید : با انجام عملیات " به باغی " و رعایت دستورالعمل های بهداشت باغ ، تنظیم و استمرار تغذیه از موادغذایی و استفاده از کودهای مغذی و کلسیم دار بتوانند زمان ماندگاری میوه در انبار را افزایش و از افت میوه و ضایعات در انبار ها و سردخانه ها جلوگیری نمایند .
وی با اشاره به اینکه استفاده از روش های نوین " کودآبیاری" موجب افزایش عملکرد و پایداری در تولید می گردد، تاکید می کند : باغداران از ارقام جدید که میوه پیش رس تولید می شود ، استفاده نمایند تا زمان عرضه میوه طولانی تر شده و بتوانیم زمینه های صادرات را فراهم کنیم .
مدیر باغبانی جهادکشاورزی مازندران ادامه می دهد : هم اکنون باغاتی در مازندران وجود دارند که با استفاده از ارقام جدید در یک باغ 3 ساله شاهد تولید 25 تن مرکبات می باشیم که در این راستا باید روند کاشت واریته ها و ارقام جدید ، شتاب بیشتری بگیرد .
شکوهی از دولت خواست در زمان تولید مرکبات ، یارانه حمل و نقل به این محصول تعلق بگیرد تا مرکبات با قیمت مناسب تری در سایر استاهای کشور عرضه گردد .

سبززدایی مرکبات باید استانداردسازی شود

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار ما می گوید : یکی از مشکلاتی که در فصل مرکبات با آن مواجه هستیم برداشت زودهنگام و سبززدایی نادرست مرکبات می باشد .
محمدرضا شعبانی با اشاره به اینکه عدم آگاهی و اطلاع رسانی نادرست از نحوه سبززدایی موجب خسارت به باغداران می گردد ، می افزاید : در پروسه سبززدایی مرکبات از دمای بالا و گاز اتیلن بیشتری استفاده می شود که این مساله موجب ماندگاری کمتر و تغییر طعم میوه شده و در نتیجه مصرف کننده از خرید خودداری می نماید .
وی با بیان اینکه برخی مرکبات را قبل از کامل شدن قند میوه چیده ، سبززدایی و روانه بازار می کنند ، یاداور می شود : میوه زودچیده شده ، ترش مزه و نارس بوده و به ذائقه مصرف کننده خوشایند نیست و در نتیجه این تصور در ذهن مصرف کننده ایجاد می شود که کیفیت میوه سالجاری پایین آمده است .
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران آموزش و بالا بردن سطح آگاهی سورتینگ داران در رابطه با نحوه صحیح سبززدایی را مهم می خواند و تاکید می کند : مراکز تحقیقاتی باید با ارائه واریته های جدید مرکبات زمان برداشت محصول را طولانی تر کنند .
شعبانی با اشاره به اینکه هم اکنون مجبوریم یک میلیون تن پرتقال را در مدت کوتاه یک ماهه برداشت کنیم ، می افزاید : با کشت گونه های جدید مرکبات باید زمان برداشت محصول به 4 ماه افزایش یابد تا در نتیجه قیمت محصول تثبیت گردد.
وی با بیان اینکه گاز اتیلن که برای سبززدایی مرکبات استفاده می شود ضرری ندارد ، ادامه می دهد: میوه برای رسیدن و رنگی شدن نیاز به گاز اتیلن دارد که در سبززدایی این گاز با مقداری افزایش در اختیار میوه قرار می گیرد واگر بصورت علمی و فنی اجرا نگردد برای مصرف کننده ضرری ندارد و تنها طعم میوه را تغییر می دهد .
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه دستورالعمل مشخصی دررابطه با شرایط سبززدایی وجود ندارد ، می گوید : برای سبززدایی مرکبات باید با تشکیل کمیته ایی فنی متشکل از جهادکشاورزی ، علوم پزشکی و سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، آیین نامه معینی با شرایط علمی ایجاد و به همراه آموزش در اختیار سورتینگ داران قرار گیرد .
شعبانی به باغداران توصیه نمود : از برداشت زودهنگام مرکبات خودداری کنند و با توجه به توصیه های کارشناسان ، برداشت محصول را در زمان مناسب خودش انجام دهند .
وی در رابطه با کنترل آفات در باغات مرکبات می گوید : کنترل آفات تاجایی که خسارت زا نباشد باید صورت بگیرد و نباید آفات را از بین ببریم چراکه این آفات نیاز محیط زیست بوده و حضور آنان نشانه سلامت محیط می باشد .
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه بعلت وضعیت آب و هوایی زمینه رشد قارچ ها و آفت ها در استانهای شمالی بیشتر از سایر استانهاست ، می افزاید : با توجه به افزایش سطح علمی و آگاهی باغداران ، استفاده از نهاده های کشاورزی و سموم در سالجاری کاهش یافت و امیدواریم این روند کاهشی در سالهای آینده ادامه یابد .
شعبانی با بیان اینکه امروزه درخواست مشتریان به سمت محصولات سالم و ارگانیک سوق پیدا کرده است ، تاکید می کند : باغداران باید با کنترل آفات با روش های بیولوژیک به سمت تولید سالم بروند تا در نتیجه سلامتی جامعه حفظ گردد.
وی به باغداران توصیه می کند : با استفاده از مشاوره های کلینیک های گیاهپزشکی در مصرف سموم شیمیایی دقت نموده تا با کاهش مصرف سموم ، هزینه های تولید را کاهش دهند .
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه آفت مگس مدیترانه ایی در چند نقطه از استان مشاهده شده ولی به حد خسارت نرسیده است ، از باغداران خواست اصول باغداری و بهداشت باغی را رعایت کنند تا شاهد خسارت به باغات نباشیم .

استفاده از ارقام نوین و طولانی تر نمودن زمان تولید

همچنین رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران با تولید 4 میلیون و 200 هزار تن مرکبات رتبه هفتم دنیا را از آن خود نموده است، می گوید : استان مازندران نیز با بیش از نیمی از تولید کشور، رتبه نخست تولید را داراست .
دکتر مرتضی گل محمدی می افزاید : موسسه تحقیقات مرکبات کشور در بخش های تحقیقاتی شامل اصلاح و تهیه نهال و بذر ، شناخت آفات و علف های هرز و مدیریت آنها ، آب و خاک ، فنی و مهندسی و مسائل پیش از برداشت با دارا بودن 3 ایستگاه تحقیقاتی فعال می باشد .
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 100 طرح تحقیقاتی در دست اجراست ، یاداور می شود : موسسه تحقیقات مرکبات کشور بر اساس توانمندی و وظایف قانونی ، ارقام و پایه های جدیدی را به عرصه باغداری مرکبات معرفی نموده است .
رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور با بیان اینکه ارقام جدید پس از بررسی مراحل سلامت و سازگاری با مناطق مرکبات خیز ، معرفی می شوند ، می گوید : در سال 90 تعداد 4 رقم نارنگی جدید به بهره برداران معرفی گردید که از بین آنان می توان به رقم نارنگی دیررس " یاشار" اشاره نمود که پس از 20 سال تلاش محققان ایرانی معرفی گردید و این رقم علاوه بر خصوصیات بالای کیفی از نظر کمی نیز نسبت به سایر ارقام مشابه دارای عملکرد بالاتری می باشد .
دکتر گل محمدی ادامه می دهد : موسسه تحقیقات مرکبات مانند سایر واحدهای تحقیقاتی پیشرو دنیا علاوه بر ارقامی که از طریق دورگ گیری های سنتی تولید می کند ، واردات ارقام مطلوب را از کشورهای پیشرو دنبال نموده که در این راستا می توان به ارقام نارنگی پیش رس : اکیتسو " و بعضی از پرتقال های زودرس مانند " ناولینا " و " نیوهال" اشاره کرد .
وی با بیان اینکه پروسه واردات ارقام جدید براساس ارتباطات علمی بین موسسه و واحدهای تحقیقاتی صورت می گیرد ، می افزاید : ورود و معرفی هرگونه ارقام تجاری با تاکید بر سلامت در مبادی ورودی و سپس انجام سازگاری ، در واحدهای تحقیقاتی صورت می پذیرد .
رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور تاکید می کند : بمنظور جلوگیری از ورود هرگونه عامل بیماری زا خارجی ، ارقام وارداتی ابتدا باید برنامه سالم سازی را طی و پس از سازگاری معرفی گردند .
دکتر گل محمدی اضافه می کند : بر اساس برنامه تحقیقاتی موسسه ، محصول ارقامی که تاکنون معرفی شدند از اواخر شهریور لغایت اوایل اردیبهشت ماه قابل برداشت هستند که طیف وسیعی از ارقام مرکبات در شمال و جنوب کشور را دربر می گیرد .
وی با بیان اینکه برای مصرف مرکبات بصورت تازه خوری ، باید میوه از نظر فیزیولوژی رسیده باشد، یاداور می شود : برای میوه هایی که میزان قند و اسید آن به حد استاندارد باشد ، می توانیم از ترکیبات مجاز برای سبززدایی استفاده نماییم .
رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور با ذکر این نکته که در سطح وسیعی از دنیا از گاز اتیلن و یا اتیلن مایع برای سبززدایی استفاده می شود ، ادامه می دهد : از این ماده با غلظت های مشخصی جهت سبززدایی استفاده می شود و درصورتی که از غلظت های زیاد جهت سبززدایی استفاده گردد، ممکن است عمر انبارمانی میوه بسیار کاهش یابد .
دکتر گل محمدی با بیان اینکه گاز اتیلن تاثیر سویی بر سلامت انسان ندارد ، تاکید می کند : به هیچ عنوان استفاده از مواد شیمیایی برای سبززدایی مرکبات توصیه نمی شود .
وی با اشاره به اینکه باید با استانداردسازی انبارهای معمولی ، مدت انبارداری مرکبات را افزایش داد ، می گوید : یکی از فاکتورهایی که در افزایش درآمد باغدارن تاثیر بسزایی دارد ، انبارمانی مرکبات است چراکه میوه برداشت شده بصورت تدریجی و با قیمت مناسب روانه بازار خواهد شد .

گزارش : حسین احمدی - رقیه توسلی

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 25 آبان 1392
در سازمان جهاد كشاورزي مازندران را بايد گل گرفت كشاورز زحمت كش مازندراني با چه زحمت وهزينه اي توليد مي كند واقايان جهاد كشاورزي فقط امار ميدهند وهمه توليد صورت گرفته را به حساب مديريت خودشان مي اورند انگار اگر اين حضرات نباسند كشاورزي در استان تعطيل ميشود . به خدا قسم بودن و يا نبودن شما هيچ فرقي نمي كند واگر ساكت باشيد سنگين تر هستيديد.
نا شناس 25 آبان 1392
اقای وزیر اقای وکیل اقای مدیر وزارت کشاورزی چه خدماتی برای کشاورزان ارائه میکند .اصلا یک بار در رادیو تلویزیون بیاید در باره وظایف خود شرح دهید ببینید کجای کار هستید . واقعا که ........
نا شناس 25 آبان 1392
آقايان جهادكشاورزي كه بدنبال موافقت اصولي براي خودشان هستند ديگه فرصت خدمات ندارند همان آمار بسشونه
سید محمود 25 آبان 1392
ضمن تایید نظر خوانندگان محترم در ادامه تایید واقعیتهای گفته شده باید گفت ای کاش بعضی از مسولین رده بالایی کشور علاوه بر باغ پسته 100یا 200هکتار در شمال کشور باغ مرکبات داشتند،آن وقت قیمت محصولات نجومی میرفت بالا.
نا شناس 24 آبان 1392
*بیچاره باغداران
همشهری شمالی 24 آبان 1392
متاسفانه از یک ماه پیش نارنگی های سبز ویه مدتی است که نارنگی سبززردایی شده درشهرهای بزرگی مثل کرج وتهران درحال فروش است ومن خودم چند بارخریده ام ولی خیلی ترش است. اکثر همکاران مان میگن این محصولات باغات شمال بی کیفیت است .ولی آنها نمی دانند این نارنگی حداقل بایستی دراواسط آذر ماه به طور طبیعی به بازاربیاید نه با گاز ایتیلن آنها راسبززدایی کنند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.166 seconds.